Εγγραφή στο Μητρώο Εκπαιδευτών

OPEN ART: Διαδραστικές Τεχνολογίες στις Τέχνες και στο Σχεδιασμό

OPEN ART: Διαδραστικές Τεχνολογίες στις Τέχνες και στο Σχεδιασμό
Ημ. Λήξης Εγγραφών: 15-12-2021
Περίοδος Μαθημάτων: 15-12-2021 έως 31-08-2022
Διάρκεια:
Υπεύθυνος/η: Φλώρος Άγγελος

OPEN ART: Διαδραστικές Τεχνολογίες στις Τέχνες και στο Σχεδιασμό

Δωρεάν Κύκλος Σπουδών

 

To OPEN ART, πρόγραμμα Επιμόρφωσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης του Ιονίου Πανεπιστημίου έχει διάρκεια 9 μήνες και περιλαμβάνει δύο μαθήματα - έκαστο διάρκειας δέκα (10) εβδομάδων - ήτοι  το μάθημα ‘Η Τέχνη της Ακρόασης’ του Γιώργη Σακελλαρίου και το μάθημα ’Η Τέχνη στην Εποχή της Πληροφορίας’ του Άγγελου Φλώρου, Επιστημονικού Υπευθύνου του OPEN ART. Παράλληλα θα εκπονηθεί εργαστήριο ανοικτών τεχνολογιών με τη χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Arduino, συνδέοντας αισθητήρες και actuators με λογισμικά ηχητικής τεχνολογίας. Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες θα έχουν στη διάθεση τους ένα μεγάλο χρονικό διάστημα για το σχεδιασμό και  την υλοποίηση του ηχητικού έργου καθώς και του κειμένου τεκμηρίωσης της ερευνητικής διαδικασίας.

Το πρόγραμμα εισάγει το πλαίσιο της έρευνας στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη καλλιτεχνικών έργων. Παρέχει όλα τα απαιτούμενα εφόδια για την εξοικείωση με το πεδίο 'Καλλιτεχνική Πρακτική και Έρευνα'. Μπορεί να λειτουργήσει ως εισαγωγικό σε άτομα που θα επιθυμούσαν να προχωρήσουν στην εκπόνηση διδακτορικής διατριβής με καλλιτεχνικό έργο.

Τα μαθήματα διεξάγονται στην Ελληνική Γλώσσα.

Η παρούσα δράση υλοποιείται με τη συνεργασία του Athens Digital Arts Festival (ADAF).

Προσκεκλημένος του «OPEN ART: Διαδραστικές Τεχνολογίες στις Τέχνες και στο Σχεδιασμό» είναι ο Γιώργης Σακελλαρίου μουσικός και ερευνητής της Ακουστική Οικολογίας και της Ηλεκτροακουστικής Μουσικής.

Ο Γιώργης Σακελλαρίου είναι συνθέτης πειραματικής και ηλεκτροακουστικής μουσικής. Από το 2003 δραστηριοποιείται διεθνώς, μέσα από κυκλοφορίες προσωπικών δίσκων, αλλά και συλλογικών έργων, ενώ παράλληλα συνθέτει μουσική για ταινίες μικρού μήκους και θεατρικές παραστάσεις, παραδίδει εργαστηριακά μαθήματα και δίνει αδιαλείπτως συναυλίες ανά την υφήλιο.


Η πρακτική του εστιάζει στη συλλογική εμπειρία της μουσικής ακρόασης και της επικοινωνίας ανάμεσα στον συνθέτη, το κοινό, τον συναυλιακό χώρο και τα υπόλοιπα στοιχεία που απαρτίζουν τον φυσικό και υπερφυσικό κόσμο. Οι συναυλίες του εκτυλίσσονται αποκλειστικά στο απόλυτο σκοτάδι, δημιουργώντας μια ολοκληρωτική, καθηλωτική εμπειρία εμβύθισης.


Ο Σακελλαρίου ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο του Coventry τον Απρίλιο του 2018. Η έρευνά του αντλεί την έμπνευσή της από τα πεδία της εθνομουσικολογίας και της ανθρωπολογίας, και εξερευνά τον ηχητικό συμβολισμό και το κοινωνικο-αισθητικό πλαίσιο των εκστατικών θρησκευτικών τελετών, σε σχέση με τις περιβαλλοντικές ηχογραφήσεις, τις ηλεκτροακουστικές συνθέσεις και τις συναυλίες ακουσματικής μουσικής.


Ο Γιώργης Σακελλαρίου είναι μέλος του Κέντρου Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ), του Eλληνικού Συνδέσμου Συνθετών Ηλεκτροακουστικής Mουσικής (ΕΣΣΗΜ) και της Ένωσης Συνθετών της Λιθουανίας (Lietuvos Kompozitorių Sąjunga). Διδάσκει στο πανεπιστήμιο Vytautas Magnus στο Kaunas και στη Λιθουανική Ακαδημία Μουσικής και Θεάτρου.
https://www.onassis.org/el/people/bio-yiorgis-sakellariou

https://mechaorga.wordpress.com/

 

Το πρόγραμμα είναι ολιγομελές και θα μπορούν να το παρακολουθήσουν δωρεάν εξ αποστάσεως. Επιλεγμένα έργα θα εκτεθούν σε δράσεις του Τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου και του Athens Digital Arts Festival.

Περίοδος Υλοποίησης: Δεκέμβριος 2021 – Αύγουστος 2022

Διάρκεια: 9 μήνες

Υπεύθυνος: Άγγελος Φλώρος

Βεβαιώσεις/Πιστοποιήσεις: Απονέμεται Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης

 

Διδακτικές ενότητες

 

  1.  Η Τέχνη στην Εποχή της Πληροφορίας, 90 ώρες (20 διδασκαλία και 70 πρακτική)

Το θεωρητικό μάθημα «Η Τέχνη στην Εποχή της Πληροφορίας» εστιάζει στην εξέλιξη των μέσων στις τέχνες από τη δεκαετία του ‘70 μέχρι τις μέρες μας. Παρουσιάζονται έργα και καλλιτέχνες από τις απαρχές της ψηφιακής εποχής οι οποίοι εισήγαγαν την έννοια της συμμετοχής και εμπλοκής τρίτων ανθρώπων ως καθοριστικού στοιχείου για τον σχεδιασμό και ολοκλήρωση της καλλιτεχνικής δράσης. Οι καλλιτέχνες καταφεύγουν σε διεπιστημονικά πεδία μέσα από το πλαίσιο της ανοιχτότητας και των νέων τάσεων για να έρθουν σε διάλογο με τα οράματα των τρεχόντων αλλά και μελλοντικών εξελίξεων της κοινωνίας, επιδιώκοντας μια συνεχή προσπάθεια για καινοτομία.

Στόχοι Μαθήματος

Το μάθημα διαμορφώνει ένα πλαίσιο προσέγγισης στο πεδίο Τέχνη- Νέα Μέσα- Κοινωνία. Η ψηφιακή εποχή διανύει ήδη 50 χρόνια παρουσίας στον δυτικό πολιτισμό, με τις τέχνες αρκετά ώριμες να αποτελούν πηγή έμπνευσης και καυστικής κριτικής σε μια εποχή γεωπολιτικών, κοινωνικών,  πολιτισμικών και οικονομικών αλλαγών.

Το πρόγραμμα εστιάζει στις καλλιτεχνικές δράσεις και στον συγχρονισμό με τις διεθνείς τάσεις που εφαρμόζουν καλλιτεχνικά ινστιτούτα. Διαμορφώνει την απαιτούμενη συμβατότητα εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα από την έρευνα των διαθέσιμων εργαλείων που εφαρμόστηκαν και εφαρμόζονται σε υλοποιημένα καλλιτεχνικά έργα στην εποχή της Πληροφορίας, στην Ψηφιακή Εποχή.

 

Περιεχόμενο

  1. Η Ψηφιακή Τέχνη σήμερα: 40 χρόνια Ars Electronica
  2. Η εξέλιξη των Μέσων στην Τέχνη: Κινηματογράφος>Animation>Ηλεκτρική επεξεργασία σήματος
  3. Τα νέα μέσα στο σύγχρονο πολιτισμό: Μνήμη και επιθυμία
  4. Δομή και Περιεχόμενο ενός τεχνουργήματος
  5. Εκφώνηση άσκησης
  6. Το βίντεο ως μέσο καταγραφής της εποχής μας
  7. Η Ψηφιακή Τέχνη στον 20ο αιώνα
  8. Η Ψηφιακή Τέχνη στον 21ο αιώνα
  9. Διορθώσεις
  10. Παράδοση/Παρουσίαση

 

  1. Η Τέχνη της Ακρόασης (Masterclass Προσκεκλημένου) 90 ώρες (20 διδασκαλία και 70 πρακτική)

Η σειρά διαλέξεων και εργαστηρίων θα αναλύσει το ηχοτοπίο και στις επιτόπιες περιβαλλοντικές ηχογραφήσεις όχι μόνο ως ερευνητικό αντικείμενο αλλά ως πλαίσιο για διάλογο και στοχασμό, καθώς και εργαλείο για δημιουργικές πρακτικές. Πώς επιλέγουμε την τοποθεσία και τους ήχους μιας ηχογράφησης; Έχει ο ήχος ενός τραίνου παρόμοιο ενδιαφέρον με αυτόν του ηχοτοπίου ενός δάσους; Τι μεθόδους και εργαλεία χρησιμοποιούμε για να επεξεργαστούμε τις ηχογραφήσεις στο στούντιο; Με στόχο να βρεθούν απαντήσεις στα παραπάνω, και παρόμοια, ερωτήματα, η σειρά θα επικεντρωθεί σε διάφορα πρακτικά και αισθητικά ζητήματα σχετικά με τα ηχητικά περιβάλλοντα σε σχέση με την ηλεκτρονική μουσική σύνθεση, τις ηχητικές τέχνες και οπτικοαουστικές εγκαταστάσεις, καθώς και την ανθρωπολογική και εθνογραφική έρευνα.

Σε πρακτικό επίπεδο, οι εκπαιδευόμενοι και εκπαιδευόμενες θα επιστρατεύουν μια ποικιλία ιδεών και τεχνικών εργαλείων για να δημιουργήσουν ηχητικά έργα βασισμένα σε περιβαλλοντικούς ήχους που θα ηχογραφηθούν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

Στόχοι Μαθήματος

Ο βασικός στόχος των μαθημάτων είναι η ανάπτυξη της ευαισθησίας στους περιβαλλοντικούς ήχους και της σημασίας της ακρόασης, τόσο για καλλιτεχνικές όσο και για ευρύτερες δραστηριότητες. Στο τέλος της σειράς οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες θα έχουν τις γνώσεις και την εμπειρία να επιλέγουν τις κατάλληλες τοποθεσίες για να κάνουν ηχογραφήσεις, να συλλέγουν και αρχειοθετούν το ηχητικό υλικό και να το χρησιμοποιούν ενεργά στις δημιουργικές πρακτικές.

 

Περιεχόμενο

  1. Εισαγωγή και γνωριμία με συμμετέχοντες και συμμετέχουσες
  2. Ηχοτοπίο: Ιστορικά και Εννοιολογικά Πλαίσια
  3. Ακρόαση και Ανάλυση Ρεπερτορίου 1
  4. Ακρόαση και Ανάλυση Ρεπερτορίου 2
  5. Τεχνικές και Στρατηγικές Ηχογράφησης Περιβαλλοντικών Ήχων
  6. (Ηχητικές) Εγκαταστάσεις - Ήχος, εικόνα και χώρος
  7. Ψηφιακή επεξεργασία περιβαλλοντικών ήχων 1
  8. Ψηφιακή επεξεργασία περιβαλλοντικών ήχων 2
  9. Εργαστήριο: works-in-progress συμμετεχόντων
  10. Παρουσίαση έργων

 

  1. Ανοιχτές Τεχνολογίες Διάδρασης στις Τέχνες, 90 ώρες (20 διδασκαλία και 70 πρακτική)

 

Το εργαστήριο ασχολείται με τη χρήση ανοιχτών τεχνολογιών διάδρασης στις ηχητικές εγκαταστάσεις. Περιλαμβάνει την ενασχόληση των συμμετεχόντων με ευρέως διαδεδομένες τεχνολογίες διάδρασης, όπως η χρήση αισθητήρων και συσκευών εξόδου με την ηλεκτρονική πλακέτα Arduino. Διερευνά τα χαρακτηριστικά της διάδρασης, μία διαδικασία απαραίτητη για τη σωστή επιλογή συσκευών (sensor research).

Το εργαστήριο «Arduino» εστιάζει στη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται στα καλλιτεχνικά αλληλεπιδραστικά έργα με τη χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Arduino Uno. Σκοπός του εργαστηρίου είναι η

ξοικείωση των συμμετεχόντων με την υλοποίηση εφαρμογών DIY (do-it-yourself), DIWO (do-it-with-others) και πρωτότυπων διαδραστικών έργων. Το εργαστήριο περιλαμβάνει: α)την εξοικείωση των συμμετεχόντων με τη χρήση της πλακέτας Arduino UNO, β)τη γνωριμία με τις διαθέσιμες συσκευές εισόδου, όπως αισθητήρες και διακόπτες, καθώς και με συσκευές εξόδου, όπως, μοτέρ, ηχεία, φωτιστικές πηγές και γ) την διερεύνηση μιας πιλοτικής διαδραστικής εφαρμογής. δ) την ενσωμάτωση της διάδρασης στο προτεινόμενο καλλιτεχνικό έργο.

Οι ασκήσεις λειτουργούν ως πραγματικό πεδίο μελέτης της διάδρασης αλλά και της διαδικασίας ανάπτυξης και σχεδιασμού ενός διαδραστικού έργου. Ζητήματα όπως η χαρτογράφηση πλήθους, η επικοινωνία με άλλες συσκευές και λογισμικά όπως η Processing και το Ableton διαμορφώνουν το περιεχόμενο του μαθήματος.

Στόχοι Μαθήματος

Κύριο στόχο του εργαστηρίου αποτελεί η αξιοποίηση των εργαλείων του Physical Computing για την επαύξηση ενός διαδραστικού ηχητικού έργου τέχνης μέσα από τη συνέργεια της Τέχνης με την Τεχνολογία. Το εργαστήριο με την ολοκλήρωση των μαθημάτων, ενθαρρύνει τον σχεδιασμό ενός εικαστικού έργου ενταγμένου στα πλαίσια που ορίζει το αναδυόμενο πεδίο του Open Hardware και η Εποχή της Πληροφορίας.

 

Περιεχόμενο

  1. Εισαγωγή στο Arduino
  2. Διαχείριση ψηφιακών συσκευών εισόδου
  3. Διαχείριση ψηφιακών συσκευών εξόδου
  4. Αναλογική Έξοδος
  5. Ψηφιακός Ήχος
  6. Σύνδεση με Λογιστικές Εφαρμογές

 

 

  1. Σχεδιασμός και υλοποίηση καλλιτεχνικού έργου, 150 ώρες (10 διαβούλευση και 140 υλοποίηση έργου και έρευνας)

Η συγκεκριμένη ενότητα αφορά το χρονικό διάστημα που παρέχετε για την υλοποίηση της ηχητικής εγκατάστασης. Προβλέπεται παρακολούθηση του έργου από τους διδάσκοντες του OPEN ART σε προγραμματισμένες συναντήσεις που θα ανακοινωθούν κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Πρόθεση αποτελεί, αφενός η τεχνική υποστήριξη των συμμετεχόντων στο σχεδιασμό ενός καλλιτεχνικού έργου αλλά και αφετέρου η ορθή ανάπτυξη του θεωρητικού και εννοιολογικού πλαισίου που σχετίζεται με το προτεινόμενο έργο.

Το έργο θα παραδοθεί και θα παρουσιαστεί αρχές Απριλίου. Επιλεγμένα έργα που θα προκύψουν δύναται να εκτεθούν στο ετήσιο Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Τεχνών που φιλοξενείτε στην Κέρκυρα τον Μάιο/Ιούνιο ή σε κάποια άλλη καλλιτεχνική δράση του Τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου και του Athens Digital Arts Festival.

Στόχοι Μαθήματος

Κύριος στόχος της ενότητας αποτελεί η μύηση στο πεδίο της καλλιτεχνικής πρακτικής και έρευνας. Η αναζήτηση και καταγραφή ερευνητικών θεμάτων που προκύπτουν τόσο από την κεντρική ιδέα όσο και από τη διαδικασία και μέθοδο υλοποίησης αυτής.

 

Περιεχόμενο

  1. Προετοιμασία Καλλιτεχνικού Έργου
  2. Προετοιμασία Ερευνητικής Υποστήριξης Έργου
  3. Οργάνωση και Προετοιμασία Εκθεσιακών Δράσεων

 

Τύπος Πιστοποιητικού: Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Εκπαίδευσης, 16,8 ECVET

Κόστος συμμετοχής: Δωρεάν

 

Οι συμμετέχοντες εκτός από τα προσωπικά τους στοιχεία, θα πρέπει να υποβάλουν βιογραφικό σημείωμα και κείμενο όπου θα αναφέρονται οι λόγοι για τους οποίους επιθυμούν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα. Παρέχεται ‘Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Εκπαίδευσης’ από το ΚΕΔΙΒΙΜ του Ιονίου Πανεπιστημίου με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος.

 

Σε ποιους απευθύνεται

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε οποιονδήποτε επιθυμεί να παρατηρήσει, να πειραματιστεί με περιέργεια, διάθεση, κριτική σκέψη και γιατί όχι και χιούμορ την καθημερινότητα του και να μετατρέψει στοιχεία αυτής σε καλλιτεχνικό ηχητικό έργο. Ο βασικός στόχος των μαθημάτων είναι η ανάπτυξη της ευαισθησίας στους περιβαλλοντικούς ήχους και της σημασίας της ακρόασης, τόσο για καλλιτεχνικές όσο και για ευρύτερες δραστηριότητες.

 

Προϋποθέσεις

Portfolio καλλιτεχνικών εργασιών, Γνώση Αγγλικής Γλώσσας. Επιθυμητή γνώση επεξεργασίας ήχου.


Επιστροφή
facebook twitter youtube instagram linkedin rss
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας